Letbanen af sporet

Det er menneskeligt at fejle, men hele projektet om letbanen er så forfejlet i visioner og upræcis planlægning, at det gør helt ondt. Budgettet er gang på gang blevet overskredet, og sidste status er, at projektet skal koste 4,1 milliarder kroner. Den politiske aftale om letbanen fra 2009 hedder, at de 11 kommuner i hovedstaden, som letbanen kommer til at løbe igennem, skal betale til sammen 34 procent af letbanen. For Lyngby-Taarbæk Kommune betyder det, at 22 procent af vores kommunale udgifter skal vi betale til en letbane, der helt er kørt af sporet.
Er letbanen 4,1 milliarder værd? Nej, det er den ikke, og faktisk er den i mine øjne intet værd. I dag tager det for eksempel 5-10 minutter at komme fra Lyngby Station til Buddinge Station med bilen, 10 minutter med bussen og er man frisk, kan man cykle turen på cirka 15 minutter. Men, hvis vi graver halvdelen af Lyngby Centrum op for at placere en letbane, har vi ifølge Hovedstadens Letbanes egne beregninger sparet 0 minutter. Det vil nemlig tage 5-10 minutter fra Lyngby til Buddinge. 0 minutter for 4,1 milliarder kroner. Men ikke nok med, at vores kommune skal være med til at betale for gildet, så bliver vores butikker voldsomt økonomisk ramt af at placere en letbane midt i byen, for ikke at glemme de mange boligejere, der ikke har bedt om at få en letbane i baghaven. For mig at se er der intet argument for ikke lade letbaneprojektet blive kørt af sporet. Vi har meget mere nødvendige ting at forvalte vores penge på, og det giver lige så meget værdi at tale videre om projektet som selve letbanen kan bidrage dig med i transporttid. Ingenting.