Bye, Bye, Boligskat

Det er ikke fair, at du skal betale skat af at bo i dit eget hjem. Endnu mindre retfærdigt er det, at boligskatten fortsat stiger opad. De høje boligskatter er med til at skræmme potentielle boligkøbere væk fra at købe nyt, og det ødelægger trygheden hos de nuværende husejere. Det kan vi ikke være bekendt med. Det bør ikke være rigtigt, at virkeligheden er at du skal hive penge op ad lommen hver måned for at sove i din egen seng.

De høje boligskatter går direkte ind i statskassen og bliver brugt til at bidrage til velfærdssamfundet, og det lyder jo fint på papiret. Vi vil alle gerne bidrage til velfærd i Danmark. Men problemet med de høje boligskatter er, at boligejerne udover den høje grundskyld også skal betale mange andre afgifter og skatter, som også går til staten: bilafgifter, moms, løn, kapitalindkomster og afgifter på tobak og alkohol. Vi skal finde pengene til staten på en anden måde end at opkræve dem som tårnhøje boligskatter. Er det rimeligt, at de samme boligejere også skal betale en boligskat, der er 2-3 gange så høj som vores nabolande i Skandinavien, og en af de højeste i Europa?

I Konservative mener vi, at boligskatten bør afskaffes. Det er vores topprioritet og ikke mindst min egen politiske vision, at det skal være trygt at være boligejer.